Subscribe RSS
TETNULDİ

Bahar aylarının sonuna doğru yapılmış taslak planımız vardı.Güçlü(ÖZEN) ile Gürcistan dağlarına gidecektik.İbrahim (AKÇAY) ve son anda ise Yücel (BAĞATUR) ekibe dahil oldu.1997 model Hyundai emektarımıza bu yolculuk için üste bagaj taktırma işlemi 8 Ağustos Cumartesi günü tamamlandıktan sonra Sarp sınır kapısına doğru yola çıktık.09 Ağustos Pazar sabaha karşı sınır geçerek Batum,Zugdidi üzerinden Mestia’ya ulaştık.Bozuk yollar,insanı ürküten tüneller,yamaçlar yolculuğumuzu hareketlendirdi.Ve acı gerçek 1 liramız burada 0.8 Gürcistan parası (Lari) yapıyor.Dolar yaklaşık 2.30 lari.Euro ise 2.6o civarında.Lpg çok fazla yaygın olmasada ülkemiz fiyatlarına yaklaşık.Benzin bizden biraz ucuz olduğu için araç yakıtı olarak benzin kullandık. Mestia bizim Ayder gibi doğa turizminin yapıldığı bir kasaba.

Gezginlerin uğrak noktası Mestia.

Konaklanacak bir çok pansiyon olmasına rağmen çoğu dolu.Biraz aradıkdan sonra kişi başı 20 Lari ödeyerek bir pansiyona yerleştik.Hemen Gürcü biralarına saldırdık.Genelde büyük 2 litrelik şişelerde ve 6 lari fiyatı var.Meyve ve sebze fiyatlarıda bizimle yaklaşık aynı. Mestia küçük bir kasaba olduğu için biraz daha pahalı olabilir.

İlk kampımız.

Bir çok bakkal var.Ancak her istediğinizi bulamayacaksınız.(Zeytin yok.Limon çok pahalı.)İngilizce konuşan ve anlayan çok az.Ertesi gün için bir taksici ile anlaşmaya çalıştık.Ancak olmadı.Yarın buluruz diyerek yattık.Ertesi gün (10 Ağustos Pazartesi) turizm bürosu önünde yer alan taksici ve minibüslerin toplandığı  meydandan David adında bir sürücü ile 130 lari ye anlaştık.Tetnuldi 1. kampı için iki farklı yaklaşım mevcut.Birisi Aducchi köyünden.Diğeri ise Usghuli geçidinden sola dönülerek yeni yapılan kayak tesisi yolu ile yükselip sağa yan geçen patikayı takiben kampa ulaşım.Kayak tesisi ile yol yükseğe çıkmakta.Biz de bu hataya düştük 200 m.aşağıda bulunan patikanın girişi yerine yükseldiğimiz için sırtlarda fazla yürüdük.Normalde iki saate ulaşmamız gereken kamp alanına 3 saatte ulaştık.Köyden ulaşım ise 5-6 saat sürmekteymiş.Kamp alanında 2 adet çadır var.Ancak bu dağlar bize göre oldukça ıssız ve bakir.Kamp alanını işaret eden bir iz bulmak oldukça zor.Daha sonra çadırların sahibi Polonyalılar ile tanışacaktık.Çayıra çadır kurduk.Su var.Ertesi gün (11 Ağustos 2015 Salı) morenlerin üzerinde bulunan babaları takip ederek sırt üzerinde geçide ulaştık.Geçite ulaşırken inen Polonyalı ekiple konuştuk azıcık.Geçitte mola vermişken soldan inen 3 Polonyalı ile karşılaştık.(Polonya sanırım buraya beleş otobüs kaldırmış.)Rota hakkında bilgi aldık.Yaklaşık 2 saat sırtta ilerleyerek 3700 kampına ulaştık.

3700 m. deki kamp alnı.

3700 m. deki kamp alanı.

Yine belli belirsiz bir kamp alanı.Buzulun hemen bittiği yerde morenlerin üzerinde.Buradan tüm rota gözlenmekte.Hemen bir kaç metre dibimizde buzul başlamakta.12 Ağustos Çarşamba sabah 04:30 da kamptan ayrıldık.Buzul üzerinde yarım saat yürüdükten sonra,platonun solunda yer alan kayaların solunda yükselmeye başladık eğim yaklaşık 60 derece ulaşınca buz vidalarını çekerek emniyet aldık.Yaklaşık 150 metre yükselince eğim azaldı.Buzul çatlakları arsındaki bağlantıları ettik.Kayaların üzerinde bir kaç kamp alanı var.Bir platoyu andıran buzul üzerinde sağa sırta doğru yükselmeye başladık.Eğimin arttığı yerlerde kazma ile emniyet alarak ilerledik.Saat 08:30 gibi sırtın üzerinde bulunan 4200 m.deki bir kaç çadırlık buzul üzerindeki kamp alanına ulaştık.Kısa bir moladan sonra sırt üzerindeki 200 m.lik kaya üzerinde yürümeye başladık.

Sırtta ilerleyiş.

Kaya etabının bittiği noktada ise tekrar zaman zaman 60 derecelik buz üzerinde buz vidaları ve elimizde bulunan kar kazığı ile emniyet alarak zirveye ulaştık.Kamptan çıkarken 4 adet buz vidası almıştık.Keşke daha fazla olsaydı.Kamptan ayrıldıktan 7 saat 15 dakika sonra zirveye ulaşmıştık.

Ve Dream Team zirvede..(İsim için teşekkürler Akın Taşkıran.)

Ve Dream Team zirvede.(İsim için teşekkürler Akın Taşkıran)Foto:Yücel Bağatur.

Zirve kutlaması sonrası yine emniyetli bir şekilde dönüşe başladık.Çıkış süremiz kadar iniş süremiz sürdü.Buzul platosunun son kısmında gece geçtiğimiz yerde bulunan kaya babasından iniş istaysyonu bulduk.Gece görmemişiz. ip inişi yaptık.25 m. iniş ile aşağıda  bulunan sikkeye ulaştık ve buradan da ip inişi ile buzulun tehlikeli yerini inmiş olduk.Akşam 19:00 de kamptaydık.Beslenme ve sıvı alımı sonrası yattık.Kampta diğer Polonyalı ekip ile konuştuk.Yetersiz buz vidaları olduğundan dönme kararı almışlar.Ertesi gün iyi bir uyku sonrası iniş başladı.10:30 da başlayan iniş yolculuğumuz kısa sürede patika ile yolun birleştiği yerde saat 14:30 da son buldu.Tesadüf el kaldırdığımız bir jeep bizi Mestia’ya getirdi. Mestia’da meydanda bulunan parkta kutlama başladı.Koşar adım bir etkinlik zirve ile sonuçlanmış ancak yürüyüş rotası diyerek gittiğimiz Tetnuldi bizi yormuştu.

Beni destekleyen maddi manevi yardımlarını esirgemeyen Zirve  Dağcılık ve Doğa Sporları Kulübü Ankara şubesine,tüm ekip arkadaşlarıma sonsuz teşekkürler..

Kullanılan malzeme:1 adet yarım ip,4 buz vidası ,1 adet kar kazığı karabinalar ve kazma ve krampon.

3700 m.deki kamp alanından yaklaşık olarak rota görünmekte.

Mestia'da yaşamış olan efsanevi Gürcü dağcı Mikheil Khergiani'nin müze haline getirilmiş evi..Mutlaka ziyaret edilmeli.

Mestia’da yaşamış olan efsanevi Gürcü dağcı Mikheil Khergiani’nin müze haline getirilmiş evi.

(Bazı kaynaklarda Gabriel Khergiani)Mutlaka ziyaret edilmeli.Bu müthiş adamın Ushba’da 1937 yılında açmış olduğu rotayı daha sonra deneyecek ve kendisine hayranlığım  daha da artacaktı.

Sırt üzerinde kısa bir mola.

Buzul çatlakları arasında ilerleyiş.

Mestia meydanda bulunan Laila Cafe'de yöresel tadların keyfine varabilirsiniz.Yöresel müziklerde canlı performans dinlenebilir.Sevgili dostumuz Mustafa Kalaycı'da(Tafa)bizi ziyarete gelmiş.

Mestia meydanda bulunan Laila Cafe’de yöresel tadların keyfine varabilirsiniz.

Yöresel müziklerde canlı performans dinlenebilir.Sevgili dostumuz Mustafa Kalaycı’da (Tafa) bizi kutlamak için ziyaretimize gelmiş.(Şaka tabiki rastlaştık.)Ayrıca başka bir çok Türkiye’den gelen arkadaşa rastladık.

Mutlaka Gürcü şarabı tadın.Litresi 6-7 Lari.

Mutlaka Hachapouri  ve Kubdari deneyin.Biri peynirli diğeri etli.Fırın var ekmek alın.Yaklaşık 1 Lari. Sebze meyve bulabilirsiniz.Her yer manav.Daha yapay gübre ve hormon yaygınlaşmamış. Mestia civarında bir çok yürüyüş rotası mevcut.Hepsi de işaretlenmiş.Bölgede su sıkıntısı yok.Gittiğimiz her yerde her kampta içilebilir temiz su bulduk.Hatta bazı yerlerde sodalı su varmış.Meydandaki parkın çeşmesinde sodalı su içebilirsiniz.